Sundararajan tutkii verkostotaloutta, jossa pieni on jälleen kaunista

19.02.2016

Arun Sundararajan on insinööri ja tutkija, jonka asiantuntemus ydin on uuden verkostotalouden ytimessä. Hänet tunnetaan paitsi sharing economyn ja yhteisöllisen kuluttamisen, myös Intian kasvavan talouden sekä digitaalisten globaalien palveluiden asiantuntijana. Hän väittää, että tulevaisuuden yhteisössä aurinkopaneelit tuottavat lämmön koko kortteliin, samaan aikaan kun kellarissa valmistetaan tuotteita 3D-tulostimella. Eikä tämä aika ole kaukana.

Arun Sundararajan on kuin suomalainen asiantuntija: hän on alun perin koulutukseltaan elektroniikkainsinööri. Siksi ehkä meille suomalaisille on uskottavampaa, että juuri tämä henkilö puhuu kuluttamisen murroksesta, jota englanniksi kutsutaan termillä Collaborative Consumption eli yhteisölliseksi kuluttamiseksi. Yhteisöllisyys näkyy monille esimerkiksi lainaamisen ja vuokraamisen muutoksena. Se vaikuttaa niin mainontaan, markkinointiin kuin taksilla ajamiseen ja hotellien varaamiseen.

Verkostojen voima

Uskomme nykyään entistä enemmän omaan verkostoomme ja sen kykyyn suositella tuotteita ja palveluita, emmekä niinkään perinteiseen mainontaan. Verkostojen merkitys kasvaa koko ajan, kun sosiaalisen median kautta olemme yhä enemmän kuulolla sen suhteen, mikä toimii ja mikä ei. Tästä tehdään nykyään liiketoimintaa, ja maailman parhaiten toimeentuleviin alle 40-vuotiaisiin kuuluu juuri niitä henkilöitä, jotka ovat tehneet tuotteiden ja palveluiden jakamisen mahdolliseksi nykyteknologian keinoin.

”Kuljetuspalvelu Uber ja majoituspalvelu AirBnB ovat antaneet kaikille tutuille toimialoille esimerkin siitä, miten netin kautta voidaan jakaa asioita. Jos jaamme asuntojamme ja autojamme, miksi emme jakaisi kesämökkejämme, veneitämme ja toimistojamme”, kysyy professori Petri Parvinen Aalto-yliopistolta.

Intian tutkimus mausteena

Update-puhuja Arun Sundararajan teki maisterin opintonsa ja väitteli tohtoriksi Rochesterin yliopistossa talouden ja hallinnon alueelta. Hänen työpaikkansa on jo tovin ollut legendaarisessa NYU Sternissä, arkisesti New Yorkin yliopistossa. Tämä tutkija ja opettaja pohtii työssään sitä, miten yhteiskunnallinen muutos etenee, kun uusi teknologia kohtaa arjen talouden.

Mikä on startupien menestysresepti?

Kaikille Slush-talouden ystäville on tuttua, että kehitystyötä uuden liiketoiminnan luomiseksi tehdään toiveikkaana kellareissa ja kiihdyttämöissä ympäri maailmaa. Nuoret yrittäjät kehittävät mobiiliapplikaatioita, pelejä, vertailu- ja jakamisalustoja milloin kierrätykseen, oppimiseen tai hyödykkeiden jakamiseen tai hintojen vertailuun liittyen. Mistä voi tietää, mikä palvelu menestyy?

”Tutkin sitä, millaiset oivallukset ja ominaisuudet tekevät ICT-innovaation ainutlaatuiseksi.”, kertoo Sundararajan.

Tähän oletettavasti miljoonien taalojen kysymykseen vastausta odotellessa hän jatkaa, että jo ICT-tutkijat ovat tunnistaneet jo 1960-luvulla sen, että digitalisaatio, palvelun nopea, eksponentiaalinen kasvu ja skaalautuvuus ovat pääaineksia menestyksen reseptissä. Hän tuntee paitsi myönteiset uuden talouden piirteet, kuten yhteisölliset ja mukavat verkostot, myös sen, miten karhukopla yrittää hyödyntää digiaikaa. Tekeillä on varmaan juuri tällä hetkellä jossain maailman kolkassa väärennöksiä erilaisista ohjelmistoista, jotka tuottavat isoillekin ICT-taloille harmaita hiuksia. Sundararajanin asiantuntemusta ovat myös erilaiset uudenaikaisten digipalveluiden hinnoittelumallit.

Lisää aiheesta mediassa:

Verkostotalous

Youtube: Arun Sundararajan – Sharing Economy

Yhteisöllinen kuluttaminen

HS: Yhteisöllinen kuluttaminen vaatii yrityksiä uudistumaan 

www.collaborativeconsumption.com