Teekansa vaihtoi kahviin

22.11.2019

Teksti Juha Peltonen

 

Vielä 1980-luvulla Ison-Britannian teen kulutus oli seitsenkertainen kahviin verrattuna, seuraavalla vuosikymmenellä nelinkertainen.

Sahar Hashemi perusti veljensä Bobbyn kanssa Ison-Britannian ensimmäisen amerikkalaistyylisen kahvilaketjun 1995. Hän jätti lakinaisen uransa ja ryhtyi start up -yrittäjäksi toimialalle, josta hänellä ei ollut aiempaa kokemusta, koska oli tykästynyt latte-kahveihin vieraillessaan veljensä luona New Yorkissa.

– Olikin etu, ettemme tunteneet kahvibisnestä. Osasimme katsoa asioita asiakkaan silmin, Sahar Hashemi sanoo.

Coffee Republic lähti liikkeelle yhdellä kahvilalla Lontoon South Molton -kadulla. Kuusi vuotta myöhemmin, kun Hashemit myivät ketjunsa, sillä oli 108 kahvibaaria ja 30 miljoonan punnan liikevaihto.

Jälkikäteen Hashemi on kertonut katuneensa myyntiä, vaikka se takasi hänelle taloudellisen riippumattomuuden.

– Meille sanottiin, että on alettava käyttäytyä kuin iso yritys. Kun pukumiehet tulivat sisään, kulttuurin muutoksen saattoi nähdä. Kyse ei ollut enää asiakkaasta, vaan prosessista.

Muutamassa vuodessa Hashemien lähdön jälkeen Coffee Republic olikin vaikeuksissa ja ajautui sittemmin selvitystilaan.

Sahar Hashemi jatkoi start up -yrittäjänä perustamalla sokerittomia makeisia myyvän Skinny Candy -ketjun. Siitä luovuttuaan hän on nykyään mukana sosiaalisessa yrityksessä Change Please, joka kouluttaa asunnottomista baristoja kahvikärrybisnekseen.

Hashemi on suosittu puhuja ja levittää start up -mentaliteettia suurtenkin yritysten keskuuteen. Hänen kolmas kirjansa, Start Up Forever, käsittelee samaa aihetta.

– Jokaisen isonkin yrityksen on oltava päivittäin start up -moodissa, koska kuluttajatottumukset ja toimintaympäristö muuttuvat niin nopeasti, Hashemi sanoo.

Sahar Hashemi kertoi tunteisiin vetoavan yrittäjätarinansa Helsingissä Update Forum of Restaurant Business -tapahtumassa 28.3.2019.