Updateforum sai hyvää palautetta

24.05.2018

Ruoka- ja ravintola-alan Gastro-messujen avajaispäivänä 14. maaliskuuta pidettyä huippuseminaaria Messukeskuksessa seurasi noin 150 alan vaikuttajaa. Moni oli saapunut kuulemaan ennalta mielenkiintoiseksi tiedettyä puhujaa. Palautekyselyn vapaavastauksissa eniten sellaisia mainintoja sai Hiša Franko -ravintolansa slovenialaiseksi matkailunähtävyydeksi nostanut kokki Ana Roš.

Hän aloitti esityksensä Killers-bändin musavideolla, koska ei ole 15 vuoteen ehtinyt käydä konserteissa. Tarinansa lomassa Roš kävi läpi maailman parhaaksi valitun naiskokin ja perheenäidin roolien yhdistämisestä seuranneita riittämättömyyden tunteita ja menestyksen vaikutuksia ravintolan koko tiimille.

Kun Hiša Franko räjähti suuren yleisön tietoisuuteen Netflixin Chef’s Table –sarjan jaksona, ravintolan varausjärjestelmä romahti 12 tunnissa, tiimi pari kuukautta myöhemmin. Ratkaisuna ravintolan aukioloaikaa supistettiin. Roš kertoi rajoittaneensa myös omaa työntekoaan tietoisen järjestelmällisesti.

– Teen päivittäin juoksulenkin, eilen Bangkokissa ja tänään Helsingissä, enkä tingi siitä omasta ajasta, Roš sanoi.

Rämö heittäytyi voittajaksi

Jos seminaariesiintyminen oli kilpailu, sen voitti Sick AG:n Suomen yhtiön johtaja Ari Rämö. Hän puhui esimiestyöstä, ja sai palautekyselyssä keskiarvosanaksi peräti 4,59 pistettä. Kuulijoiden mielestä Rämö toi esiin esimiehen vastuun kaikkien hyvästä fiiliksestä, ja laittoi itsensä peliin.

Ihmisten johtaminen sensoriteknologiaa teollisuudelle toimittavassa yhtiössä onnistuu kuten ravintolassakin; arvostamalla. Rämön luotsaama yhtiö on voittanut Suomen parhaan työpaikan statuksen kolmesti.

Marriot Interntionalin brändistä saksankielisessä Euroopassa ja Pohjoismaissa vastaavan Tuomas Laakson kuulumiset olivat erityisen ajankohtaisia Marriotin Tampereelle tulemisen takia.

Fafa’s-ketjulla Suomessa menestynyt Doron Karavani suunnittelee kasvua globaaliksi brändiksi ja ruotsalainen Milad Mohammadi toi mielenkiintoisen näkökulman maahanmuuttajien asemaan. Osa seminaariyleisöstä tosin arvioi Mohammadin esityksen menneen seminaarin viitekehyksestä ohi, vaikka sitä hyvänä pidettiinkin.

Digitaalimyrsky tulee

O’Learys ja Pinchos ovat brändejä, joilla niinikään ruotsalaislähtöinen Wilhelm Vintilescu on toteuttanut eatertainment-filosofiaansa, jossa ravintolat ovat viihdekeskuksia: O’Learys kaikenlaisen urheilun ystäville ja Pinchos hauskuutta hakeville.

Vintilescu arvioi Aromille jo ennen seminaariesiintymistään, että digitalisaatio tulee ravintola-alalle myrskyn lailla. Pinchos on esimerkki ravintolasta, jossa kaikki asioiminen annoksen tilauksesta maksamiseen tapahtuu digitaalisen alustan kautta. Samalla alustalla toimii Ruotsissa jo 40 ravintolaa. Ketju on avannut jo Oslossa ja Kööpenhaminassa, tänä keväänä on vuorossa Turku.

– Ravintola on ikivanha bisnes; kokkaamme, tarjoilemme ja saamme maksun. Siksi digitalisaatio tulee alalle kuin myrsky. Se on silta tulevaisuuden ravintolaan. Digitaalisten alustojen ansiosta ravintola laajenee myös kotikeittiöön, Vintilescu sanoi.

Pinchos hoitaa myös kaiken markkinointinsa digitaalisesti – tai paremminkin antaa sen asiakkaidensa hoidettavaksi. Kun Pinchos lanseeraa uuden drinkin, se saa sosiaalisessa mediassa heti 30 000 – 60 000 jakoa. Pinchos satsaakin annostensa kuvauksellisuuteen. Seminaarin palautekyselyn mukaan moni kuulija jäi innolla odottamaan Pinchosin rantautumista Suomeen. 

Update Gastron välivuosinakin?

Asteikolla yhdestä viiteen ensimmäinen Update Forum of Restaurant Business sai onnistumisesta keskiarvosanan 4,49. Sisältö arvioitiin 4,14 pisteen arvoiseksi ja myös paikka yli neljän pisteen, yleisarvosanan ollessa 4,26.

90,7 prosenttia osallistujista suosittelisi seminaaria ystävälle tai kollegalle. Kolme neljästä kävijästä ilmoitti ehdottomasti osallistuvansa seminaariin uudestaan, mikäli sellainen järjestetään.

Update Forum of Restaurant Business -seminaari järjestetään seuraavan kerran 28.3.2019. Gastro järjestetään seuraavan kerran maaliskuussa 2020. Varaa liput itsellesi >>